The Happiness Factory Blog

vrijdag 15 november 2013

STOP met investeren in consultants!

Verslaafden geven niet altijd toe dat ze een probleem hebben. Ze rationaliseren en verantwoorden hun gedrag als ‘normaal’ gedrag.
Maar wat is ‘normaal’? Meestal betekent dat niet meer dan ‘gemiddeld’, en ‘gemiddeld’ is nu eenmaal verre van ‘subliem’ of ‘uitstekend’.

Wel, heel veel bedrijven – of beter gezegd de CEO’s, zaakvoerders en beslissingsnemers binnen die bedrijven – zijn ‘verslaafd’. Verslaafd aan quick fix oplossingen. Het is nu eenmaal veel eenvoudiger (en denkelijk sneller) om geld tegen de symptomen van een probleem aan te smijten dan om te kiezen voor de ‘échte’ oplossing ervan.

Ik zal direct met de deur in huis vallen…

…wanneer het (management) team niet in staat is om op te leveren wat van hen verwacht wordt, dan heb je geen nood aan consultants, dan heb je nood aan een beter team.
Het is namelijk niet aan consultants om die resultaten neer te zetten. Dat is jouw werk en het werk van je team.

Consultants brengen je eenmaal niets meer dan een oplossing die ze eerder al eens ergens anders gebruikt en geïmplementeerd hebben. Of met andere woorden, ze brengen verouderd en achterhaald materiaal in je organisatie. Net hetzelfde als bij je concurrenten. En dat terwijl jij en je organisatie je net proberen te onderscheiden van diezelfde concurrenten.
Door het inhuren van consultants ga je dus helemaal niet vooruit (al krijg je misschien wel die indruk). Je wordt er gewoon ‘gemiddeld’ van. Net als alle andere bedrijven waar dezelfde ‘oplossingen’ al eerder werden losgelaten.

Vandaar dan ook mijn goede raad aan alle ‘verslaafde’ CEO’s, zaakvoerders en beslissingsnemers: voer eens een detox door, en STOP met investeren in consultants!

Je mensen en je organisatie zullen er wel bij varen, want als je hun ondermaatse prestaties ‘beloont’ met het inhuren van consultants, dan geef je hen alle redenen om lui te worden en af te haken.

Leg de verantwoordelijkheden terug waar ze echt thuis horen: in het bedrijf bij de mensen die er werken. Schenk hen daarbij de middelen (ontwikkeling, coaching, mentoring, tools) die ze nodig hebben om datgene waar te maken wat er echt nodig is.
Jouw mensen en hun talenten zullen dan niet blijven steken op de ‘best practices’ van de consultants. Nee, ze zullen nadenken over de ‘next practices’ die aansluiten bij de echte waarden en doelstellingen van de organisatie.

Investeer dus in jouw mensen, niet in de mensen van het consulting bedrijf.
En wanneer je iemand inhuurt om jouw mensen sterker te maken, zorg dan voor korte interacties, waarbij de coach/mentor echt samenwerkt met je mensen en waarbij hun denkpatronen worden uitgedaagd en ontwikkeld in plaats van het aangereikt te krijgen.

 

Bij The Happiness Factory zetten we deze visie van ontwikkeling en het creëren van zelfredzaamheid steeds op de eerste plaats.

 

Geniet van je detox en je eigen ontwikkeling!

2 opmerkingen:

  1. Nou... van zo'n artikel word ik echt niet 'happy'.
    Om bedrijven die investeren in consultants voor domoren te verslijten is erg kort door de bocht. En om alle consultants nu meteen over dezelfde kam te scheren net zo goed.
    Nuanceren kan echt geen kwaad!
    Bedrijven huren een consultant vaak in om de pijnpunten op te sporen en om hun te adviseren welk pad ze best volgen, juist om die drempels weg te werken en een goed resultaat neer te zetten.
    Vergelijk het met naar de dokter gaan. Die zal een diagnose stellen en een oplossing voorstellen. Een goed arts pakt de oorzaak aan en stuurt de patiënt niet met een kluitje in het riet (pijnstiller). Waarom ook wel? Daar wordt immers niemand 'beter' van. Letterlijk én figuurlijk.
    Investeren in het menselijk kapitaal (de eigen talenten) is inderdaad goed. Mensen helpen op eigen benen staan, zelfredzaamheid in de hand werken, ... Helemaal mee akkoord.
    Jij wilt daar met je bedrijf een stevige bijdrage aan leveren? Prima!
    Fijn dat je je wilt onderscheiden van anderen... Je kop boven het maaiveld wilt/durft steken. Niet vergeten dat je daar ook klappen kunt krijgen. Zoals bijvoorbeeld als je concurrenten zwart maakt . Dat is en blijft nu eenmaal een praktijk die niet gesmaakt wordt. Dat komt trouwens ook vaak als een boemerang terug. Hoe je je dan wel positief kunt onderscheiden? Misschien eens te rade gaan bij een consultant... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Karina,

      Bedankt voor je reactie. Altijd fijn als de interactie op gang komt.

      Als je ziek bent en je gaat naar de dokter, dan lijkt me dat een zeer verstandige keuze.
      Als je met je bedrijf even het noorden kwijt bent, en je voelt niet de kracht of het inzicht bij jezelf en je team om eruit te geraken, lijkt het me ook een zeer verstandige keuze om beroep te doen op iemand die je (geheel of gedeeltelijk) het antwoord kan geven.

      Er zit dus zeker een grote kracht in consultants en hun interventies.

      Als je met een kwaaltje geconfronteerd wordt dat je vooral moet 'doormaken', kan een pijnstiller trouwens ook zeer welkom zijn.
      Net zoals een consultant je net even die extra zekerheid of vertrouwen kan geven op momenten dat je hem/haar in principe niet echt nodig hebt, maar net daardoor met meer comfort door de situatie heen komt.

      Ik zeg dus helemaal niet dat consultants overbodig zijn, want moesten ze geen toegevoegde waarde leveren, dan zouden ze toch al lang 'uitgestorven' zijn.

      Wanneer er echter - en daarom begin ik daar ook de blog mee - tekenen van 'verslaving' optreden, dan komen we natuurlijk in een heel ander verhaal.
      Als een (management) team week in week uit, jaar in jaar uit, compleet besluiteloos is en zich telkens weer baseert op de adviezen en besluiten van externen, dan lijkt er me iets fundamenteel mis te gaan.

      Om zulke tekenen van 'verslaving' voor te zijn, geloof ik er heel sterk in dat ontwikkeling van elk individu en van het samenwerkend geheel een zeer belangrijk preventiemiddel is.
      Daarbij hoop ik dan ook dat er in ons economische klimaat net zoveel ruimte bestaat voor de preventiewerkers als voor de reddingswerkers. Want ze zijn beiden op de juiste momenten belangrijk en nodig.
      Waarbij ik nu vooral even een lans breek voor de preventiewerkers. Want zoals het spreekwoord ons leert: "voorkomen is beter dan genezen".

      En om dat even helemaal door te trekken naar het voorbeeldje van de dokter: hoe mooi zou het zijn als die z'n rol helemaal wordt omgekeerd en betaald zou worden voor elke dag dat hij/zij je gezond houdt ipv voor elke genezing?

      Verwijderen