The Happiness Factory Blog

maandag 30 november 2015

Marathon inzichten (deel I)


Al jaren loop ik met hetzelfde probleem: ik loop heel graag, maar vanaf de conditie er is om 10 km vlot te lopen, vind ik het alleen maar meer van hetzelfde.
Ik heb al getracht met verschillende doelen, bijvoorbeeld 750 km op een jaar te halen, of deel te nemen aan de Night Run. Toch veranderde dat niet veel aan mijn motivatie.

Het was dus tijd voor een nieuwe uitdaging. Een grote uitdaging. Iets dat niet zomaar mogelijk is. Een marathon lopen!
Daarbij wil ik de marathon niet zomaar finishen, nee, ik wil hem in een redelijke tijd uitlopen.

Dat kan qua uitdaging voor een ex-sprinter best wel tellen, want een marathon is een goeie 211 maal langer dan mijn vroegere competitieafstand!

In de lente en de zomer van dit jaar heb ik mijn lichaam klaargestoomd voor het volume, en werd de basis gelegd van een halve-marathon. Sinds vorige week ben ik fase 2 van mijn uitdaging begonnen: de stap van 21 naar 42 km.
En in april 2016 komt de kers op de taart: mijn deelname aan de Antwerp Marathon!

Dat zal maken dat ik in ongeveer een jaar tijd mijn prestatie van 10 naar 42 km heb gebracht (dat is maal 4!!).
Daarbij horen een kleine 2000 voorbereidingskilometer, en een dikke 170 loopuren.

Dat alles schenkt mij talloze reflectiemomenten die inzichten in mijzelf, in mijn job, en in mijn coach-zijn opleveren.


Mijn eerste marathon inzicht: de diepe verbondenheid aan en de nauwgezette, stapsgewijze realisatie van een fenomenaal groot doel!
  • Wie durft zich in een professionele of prestatiegerichte context een doel te stellen dat 4 maal hoger ligt dan wat je vandaag realiseert?
  • Hoeveel tijd spendeer je dan aan het stapsgewijs realiseren van dat doel?
Dit neem ik alvast mee naar mijn huidige en toekomstige coachees: ik wil geen marginale verbeteringen of vooruitgang meer zien. Het gaat om grote, fenomenale transformaties die echt een wezenlijk verschil maken in de / jouw wereld!
En om die gigantische transformaties te realiseren, zal je er nauwgezet, met veel aandacht, en quasi elke moment van de dag aan moeten werken.

I'm in for the long run. Are you?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten