The Happiness Factory Blog

vrijdag 31 maart 2017

In maart dragen we geen handschoenen!


T: "Papa, 's morgens heb ik soms nog koude handen."
P: "Ja, dat kan wel. De nachten zijn nog koud, dus 's morgens kan het nog fris zijn."
T: "Mag ik dan mijn handschoenen meenemen naar school?"
P: "Nee, dat gaan we nu niet meer doen. Het wordt straks echt wel veel warmer."
T: "Maar waarom niet? Ik heb echt wel koude handen!"
P: "euh...het is al eind maart, dan dragen we geen handschoenen meer..."
---einde gesprek---


Doorheen de dag bleef het gesprek toch in m'n hoofd hangen. Al snel besefte ik wat voor een compleet absurd antwoord ik gegeven had. "In maart dragen we geen handschoenen meer...", ja, zoals is vastgelegd in artikel 135bis, paragraaf 3, amendement 5 van het Belgisch Handschoen Wetboek?!?

Eigenlijk wilde ik vooral zeggen: "Ik weet niet waar je handschoenen liggen. Ik heb ook geen zin om er achter te zoeken, en wanneer we er wel achter zouden zoeken, dan zullen we waarschijnlijk te laat op school zijn."

Waarom heb ik die boodschap dan niet gewoon gegeven?
Waarom heb ik maar wat nonsens en b*llsh*t verkocht?

Iets dat ik jammer genoeg vrij frequent zie gebeuren. En niet op z'n minst in een professionele context. Daar b*llsh*tten we er met z'n allen ook aardig op los in plaats van gewoon open te zijn.

En dat terwijl een open cultuur en een atmosfeer van verbondenheid en gelijkheid tot zoveel meer duidelijkheid en engagement leidt.
Niet dat we nu ineens allemaal bot en kortaf moeten zijn. Nuancering mag best. Er is alleen een groot verschil tussen de boodschap afstemmen op de ontvanger, en rond de pot draaien.

Herken je dit? En ben jij ook een ambitieuze leider die een meer open cultuur, meer verbondenheid en meer gelijkwaardigheid wenst te creëren? En ben je voor jezelf nog op zoek naar "hoe" je dat dan het beste aanpakt?
Dan nodig ik je graag uit voor een kosteloze 'Clarity'-sessie!

In zo'n sessie:

  • We gaan jouw ambitie verduidelijken
  • We brengen de verborgen obstakels duidelijk in kaart die jou tegenhouden van het realiseren van je ambitie
  • We wekken de nodige daadkracht op, zodat je vol "goesting" aan de slag kan
Interesse?
Vraag hier je 'Clarity'-sessie aan!


Tot binnenkort,
Dennis


Geen opmerkingen:

Een reactie posten